Tak til Aarhus for at turde satse på den rytmiske musik.

Publiceret i JP Aarhus 03.06.2016 KL. 06:00.

PEDER UDENGAARD, ORKESTERCHEF, AARHUS JAZZ ORCHESTRA | RASMUS BØGELUND, PROGRAMCHEF, AARHUS JAZZ ORCHESTRA

Børn er fremtiden! Det er en efterhånden kendt frase, som høres i mange forskellige sammenhænge. Det er også et perspektiv, som vi i Aarhus Jazz Orchestra prioriterer højt i vores virke som en nærværende og innovativ kulturinstitution, og som vi forankrer helt konkret i vores arbejde med musikken. Gennem forskellige samarbejder udvikler vi spændende og lærerige koncertoplevelser, hvis formål er at skabe et erfaringsbaseret læringsrum for børn om kunst og kultur.

En samarbejdsaftale med Aarhus Kommunes magistratsafdeling for Børn og Unge, som løber fra 2015-2017, har skabt mulighed for gennem længere tid at nå ud til aarhusianske folkeskoleelever på nye måder. Det sker blandt andet gennem skolekoncerter, hvor folkeskoleeleverne øver forskellige sange, som de præsenterer for venner og familie ved en stor koncert med fuldt bigband.

Her oplever børnene på egen krop at deltage i det professionelle musikunivers og få et indblik i nogle af facetterne ved at vælge musikken som levevej. Desuden giver koncerterne en forståelse for værdien i at løfte i flok, hvor eleverne lærer vigtigheden i at samarbejde, hvis man vil skabe noget stort og flot.

Musik appellerer til folks sanser, og gennem nytænkende sanseoplevelser for børn skabes helt nye rammer for at lære om deres egen og om fremmede kulturer gennem musik. Det mærkede vi kraften af ved opførelsen af komponisten Lars Møllers innovative og helt unikke intermusikalske koncertsamarbejde Bollywood Beats and Big Band, som havde verdenspremiere i april 2016.

»Noget helt andet«

Som en del af projektet arrangerede vi koncerter for folkeskoleelever, hvor børnene fik lov at udforske nogle af Indiens mest udtryksfulde og stemningsladede afkroge. Med Morten Lindberg, også kendt som Master Fatman, som vært lærte mere end 1.000 skolebørn i hele landet om den hellige indiske flod Ganges, om velduftende asiatiske krydderier, som blev kastet ud til de nysgerrige børn, og om armbevægelserne i den indiske hilsen. Børnene fik desuden lov at ”tale” med det indiske trommeinstrument, tablaen, da både Master Fatman og den indiske tablaspiller Abhijit Banerjee lærte børnene om instrumentets helt særegne sprog. En lærer fra en folkeskole i Aarhus ved den ene af koncerterne på Dokk1 udtalte således om projektet:

»Det her med, at der er to indere med nye instrumenter, som børnene får lov at tale med, og som kommer med nye lyde og anderledes instrumenter, det giver børnene noget andet, end de kan få ved at sidde på en stol til danskundervisningen«.

Som et af Europas førende bigbands har vi sammen med vores høje, kunstneriske ambitioner også rødderne solidt forankret i det kunstneriske lokalmiljø. Det er derfor, vores samarbejdsaftaler med blandt andet magistratsafdelingerne for Børn og Unge samt Sundhed og Omsorg har stor værdi for vores koncertvirke. Disse giver os en enestående mulighed for at nå ud til alle aldersgrupper og skabe koncertoplevelser, som er skræddersyet til de aarhusianske borgere, og som ikke bare underholder, men også oplyser og udvider horisonter. Aarhus skal have tak for at turde satse på den rytmiske musik.